Bij de Dutch HealthTec Academy in Utrecht, onderdeel van MBO Amersfoort, kunnen studenten terecht voor de vierjarige mbo-opleidingen Tandtechnicus kroon- en brugwerk en Tandtechnicus prothese. Voor het komend studiejaar worden twee ervaren docenten Tandtechniek gezocht. Welke eisen gelden er, voor wie zijn deze vacatures interessant en waarom zou je als ervaren tandtechnicus de overstap maken naar het onderwijs? “Je bent nog steeds met je vak bezig, alleen in een veel breder kader.”
Tandtechnicus Fred Moulis is sinds 1998 werkzaam in de tandtechniek. In 2017 koos hij voor een baan als docent Tandtechniek bij de Dutch HealthTec Academy (DHTA). Als fulltime docent is hij hier in beide opleidingen Tandtechnicus actief. “In de eerste twee jaar van de opleidingen wordt de basis gelegd; studenten volgen hetzelfde lesprogramma. Daarna kiezen zij definitief voor de specialisatie kroon- en brugwerk of prothese. Mijn focus ligt op leerjaar 2, waarin veel digitalisering aan de orde komt. In de opleiding Tandtechnicus kroon- en brugwerk ben ik met name actief in leerjaar 3 en 4. Mijn werk is veelzijdig, ik geniet ervan.”
Dat laatste geldt eveneens voor Renske van Diepen, die sinds 2021 als docent in opleiding werkzaam is bij DHTA. “Ik heb lange tijd in de tandtechniek gewerkt en onderwijs heeft me altijd geïnteresseerd. Ik dacht er wel eens aan om mijn kennis op die manier te delen, maar vond nooit eerder een moment om dat op te pakken. Totdat ik een paar jaar geleden via LinkedIn gepolst werd of ik in het onderwijs actief wilde zijn. Ik heb me uitvoerig georiënteerd, meegelopen met docenten en heb zo een goed beeld kunnen vormen. Nu geef ik bij DHTA les aan eerstejaars studenten.”
Snel meer vlieguren maken
“Als team willen we kwalitatief sterke opleidingen neerzetten, waarin het prettig studeren en lesgeven is,” vertelt DHTA-onderwijsmanager Mirande Bonenkamp. “Om de toegankelijkheid van onze opleidingen Tandtechnicus te vergroten én om het werkveld beter te kunnen bedienen, hebben we binnen DHTA voor komend schooljaar een nieuwe lijn ingezet. De BOL-studenten doen in de eerste twee leerjaren veel vakkennis op als fulltime student. Voor leerjaar 3 en 4 kiezen ze hun specialisme en vervolgen ze de opleiding in de BBL-structuur. Dit betekent één dag naar school en minimaal 20 uur werken bij een erkend leerbedrijf, waardoor ze snel meer vlieguren maken.” Naast analoog werken is er veel aandacht voor digitalisering, vorig jaar hebben we een tweede digitaal lokaal ingericht. Ook daarmee spelen we gericht in op de aanwas van nieuwe studenten, kwalificatie van de opleiding én wensen vanuit het werkveld.”
Ervaren teamspelers gezocht
Voor komend schooljaar heeft DHTA twee vacatures openstaan voor docent Tandtechniek. Welke eisen worden er gesteld (zie ook het kadertekstje)? Mirande: “We zoeken twee tandtechnici met een flink aantal jaren ervaring in het vak: één met focus op klinische prothetiek, de ander met bredere ervaring in kroon- en brugwerk en digitalisering. Als docent moet je feeling hebben om kennis over te dragen en kunnen luisteren naar wat een student nodig heeft. Je werkt intensief samen met collega’s en met groepen, dus we zoeken teamspelers. Daar staat veel tegenover. Zo betalen wij de opleiding tot het verkrijgen van de onderwijsbevoegdheid en natuurlijk maak je gebruik van alle andere voordelen die de grote setting van een landelijk opleidingsinstituut biedt.”
Extra interessant
Renske volgt momenteel die opleiding. Lesgeven en zelf studeren, is dat pittig? “Zeker, maar wel heel boeiend,” zegt Renske. “Ik heb een dag per week ruimte voor de opleiding en leer daarbij veel over mezelf. Als docent draag ik theoretische kennis over aan studenten en leer ze het praktisch vervaardigen van werkstukken. Daarbij ondersteun ik studenten tijdens hun eerste jaar om te landen in de opleiding. In mijn opleiding leer ik hoe ik als tandtechnicus attractief les kan geven. Maar ook: wat kan ik brengen als docent? Welke persoonlijke eigenschappen kan ik daarbij benutten? Als startende collega heb ik een buddy en met vragen kan ik ook altijd terecht bij de leercoach/schoolopleider of de collega’s in het team. Dat alles maakt mijn werk extra interessant. ”
De overstap van praktijk naar onderwijs kán wennen zijn, merkt Renske op. “Werken in het bedrijfsleven is anders dan werken in het onderwijs. In veel tandtechnische laboratoria is de tandtechnicus verantwoordelijk voor één onderdeel. In het onderwijs moet je dat loslaten, ruimer denken en in grotere groepen werken. Ik ervaar dat als positief, ben blij dat ik de stap naar het onderwijs gemaakt heb. Het is fijn om je talenten in te zetten om zo studenten verder te helpen. Ik krijg daar veel energie van.”
Passie is de basis
“Om docent te worden, is het vooral belangrijk dat je veel passie voor je vak hebt, dat je een mensen-mens bent,” meent Fred. “Als docent ben je nog steeds met je vak bezig, alleen in een breder kader. Ik vind dat leuk, het is mooi om te zien hoe studenten groeien.”
“Als tandtechnicus ben je ooit zelf gestart vanuit passie voor de tandtechniek, of die passie heb je gaandeweg gekregen,” besluit Renske. “Als docent moet je bevlogen zijn om studenten dezelfde passie te laten ontwikkelen. Hoe fijn is het dan als je samen, aan het einde van een studietraject, kunt constateren dat dat goed gelukt is.”
Functie-eisen in het kort
Functie-eisen voor de vacature ‘vakkundig docent Tandtechniek’:
- diploma KPT1 en 2 en/of een hbo diploma tandtechniek;
- digitale vakkennis;
- 10 jaar ervaring in het werkveld.
Functie-eisen voor de vacature ‘bekwaam docent Tandtechniek’:
- een diploma richting tandtechniek, klinisch prothesetechnicus of tandprotheticus met ruime praktijkervaring in kroon- en brugwerk en/of prothesewerk;
- ervaring met zowel conventionele als digitale technieken;
- 5 jaar werkervaring in het werkveld;
- optioneel: bij voorkeur ervaring met CAD-CAM.
Meer weten? Kijk op de website van de DHTA: https://www.werkenbijmboamersfoort.nl/vacatures.
Of bel meteen met DHTA onderwijsmanager Mirande Bonenkamp: 06-34 56 59 83